Tavoitteena sähköisen kuljetusliikealan markkinajohtajuus

Sähkö- ja vetykäyttöisten ajoneuvojen osuus myynnistä 60 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Yhteistyössä CATL:n kanssa akkuja eActros LongHaul-kuorma-autoon sekä uusi akkusukupolvi. Shell kumppanina ”vetykäytävän” luomisessa Rotterdamista Hampuriin ja Kölniin. Taloudellisen suorituskyvyn parantaminen nojaa uuden palveluliiketoiminnan kasvattamiseen.

Daimler Truck on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet toiminnalleen itsenäisenä yhtiönä vuoden 2021 lopusta lähtien. Yhtiö aikoo parantaa taloudellista suorituskykyään ja olla jatkossakin koko kuljetusalan edelläkävijä siirtymisessä kohti hiilineutraalia raskasta liikennettä. Tavoitteet ja strategia esiteltiin ensimmäisenä investoijille ja analyytikoille, ja paikalla oli koko uusi Daimler Truckin hallitus: toimitusjohtaja Martin DaumKarin Rådström (Mercedes-Benz Trucksin toimitusjohtaja ja Euroopan ja Latinalaisen Amerikan aluejohtaja), John O´Leary (Pohjois-Amerikan Daimler Trucksin toimitusjohtaja), Hartmut Schick (Daimler Trucks Asian toimitusjohtaja) sekä Andreas Gorbach (Truck-teknologiajohtaja).

Yhtiö lähtee uuteen aikakauteen erinomaisista lähtökohdista: se on hyötyajoneuvovalmistuksen globaali markkinajohtaja, jonka liikevaihto on noin 40 miljardia euroa ja joka myy puoli miljoonaa kuorma- ja linja-autoa normaalivuoden aikana. Yhtiön tunnetut brändit Freightliner, Mercedes-Benz, FUSO ja BharatBenz tarjoavat alan laajimmat kuorma- ja linja-autojen mallistot. Yhtiö on teknologinen edelläkävijä kuljetusalan turvallisuudessa, tehokkuudessa ja sähköisissä voimavaihtoehdoissa.

Jatkossa Daimler Truck aikoo kehittää erityisesti taloudellista suorituskykyään. Vertailukohtana muille markkinoille on Pohjois-Amerikka, jossa yhtiöllä on raskaassa kuljetuskalustossa noin 40 prosentin markkinaosuus ja erinomainen kannattavuus. Samanlaisiin tuloksiin pyritään jatkossa myös Euroopan, Brasilian ja Aasian markkina-alueilla.

Uusia yhteistyösopimuksia sähköisen liikenteen kehityksen nopeuttamiseksi

Daimler Truck nopeuttaa sähköisen liikenteen siirtymää solmimalla uusia yhteistyösopimuksia strategisten kumppaneidensa kanssa. Yksi niistä on akkuvalmistaja CATL, joka toimittaa litiumioniakut uuteen Mercedes-Benz eActros LongHaul -kuorma-autoon. Pitkän matkan kuljetuksiin erikoistuneen mallin sarjatuotanto alkaa vuonna 2024. Uuden sukupolven akuissa yhdistyvät suuri energiasisältö, erittäin pitkä käyttöaika sekä pikalatausmahdollisuus. Lisäksi yhtiöt aikovat yhdessä kehittää entistä suorituskykyisemmän seuraavan sukupolven akkuperheen, jotka ovat modulaarisia ja skaalattavissa hyvin erilaisiin käyttötarpeisiin.

Akkuyhteistyö on oleellinen osa yhtiön strategiaa, jonka mukaan se aikoo valmistaa vuoteen 2039 mennessä ainoastaan CO2-neutraaleja (tank-to-wheel) uusia ajoneuvoja Euroopan, Japanin ja Pohjois-Amerikan markkinoille. Täyssähköautoja on saatavana samoilla markkina-alueilla jo vuodesta 2022 lähtien. Vuoteen 2027 mennessä yhtiö laajentaa tarjontaansa vetypolttokennotoimisilla automalleilla, joiden etuina ovat vedyn korkea energiasisältö, nopeat tankkausaja ja vedyn jakeluinfrastruktuurin odotettavissa oleva nopea kehitys. Sähkö- ja vetykäyttöisten ajoneuvojen osuus Daimler Truckin myynnistä on määrä nostaa 60 prosenttiin jo vuoteen 2030 mennessä.

Daimler Truck vauhdittaa vety-yhteiskunnan syntyä omalta osaltaan yhteistyösopimuksella Shellin kanssa. Yhtiö rakentavat yhdessä 1200 kilometriä pitkän ”vetykäytävän” Rotterdamin, Hampurin ja Kölnin väliseen rahtiliikenteeseen. Käytävän on määrä olla käytössä tankkauspaikkoineen vuoteen 2025 mennessä.

Sähköisen rahtiliikenteen ennakkoedellytys on kattava latausverkosto, ja sen toteuttamista Euroopassa Daimler Truck vauhdittaa yhteistyösopimuksella Siemensin ja Engien kanssa. Pohjois-Amerikassa yhteistyökumppanina on Power Electronics, ja tavoitteena on kattava 350 Kw:n suurteholaturien verkosto.

Sähköisen liikenteen siirtymän nopeuttaminen tarkoittaa samalla sitä, että Daimler Truck vähentää asteittain perinteisten polttomoottorien osuutta tutkimuksessa, tuotekehityksessä ja valmistuksessa vuoteen 2025 mennessä. Tämän mahdollistaa akku- ja polttokennoteknologian nopea kehitys. Esimerkiksi Mercedes-Benz eActros LongHaulin toimintamatka on noin 500 kilometriä. Uuden sukupolven akkuteknologia mahdollistaa kuorma-autolle jopa 800 kilometrin toimintamatkan ilman välilatauksia. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi yhtiö kiihdyttää jatkossa omaa eDrive-tutkimustaan ja tuotekehitystään.

Uusien palvelutoimintojen osuus liikevaihdosta kovassa kasvussa

Taloudellisesti Daimler Truck pyrkii erinomaiseen kannattavuuteen kaikilla toiminta-alueillaan ja yleisesti ottaen kaksinumeroiseen liikevoittoprosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Huomiota kohdistetaan erityisesti jälkimarkkinoinnin ja palveluliiketoiminnan kasvattamiseen: vara-osa- ja huoltopalveluihin, mutta myös rahoituspalveluihin kuten asiakaskohtaisesti räätälöityihin leasing-ratkaisuihin, rahoitukseen ja vakuutuspalveluihin. Uutta kasvupotentiaalia tarjoavat digitalisoituvat, autonomiset ja sähköiset liikkumisratkaisut. Palvelutoimintojen osuus yhtiön liikevaihdosta aiotaan kasvattaa nykyisestä 30:stä noin 50 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

 

Mediapankit:

Vehon media-arkisto, tiedotteet ja pienet kuvat löytyvät osoitteesta https://news.cision.com/fi/?q=veho&q=veho

Lisätietoja Daimlerin kansainvälisiltä lehdistösivuilta:

Lisätietoja:

Pekka Koski, lehdistöpäällikkö, puh. 0400 210 490, [email protected]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Kooste kuljetusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kerran viikossa

Tulevat tapahtumat

19 marraskuun, 2021-
21 marraskuun, 2021

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.