Talvi ei yllätä Euromasteria

Talvi voi yllättää autoilijat, mutta se ei yllätä rengasalan ammattilaisia. Euromaster, Euroopan suurin rengasliikeketju, valmistautuu renkaiden vaihtosesonkiin huolellisesti ja hyvissä ajoin. Näin varmistetaan turvallinen ja jouheva asiakaspalvelu myös ruuhkahuippuina.

Euromasterin operatiivinen johtaja Juha-Pekka Mäkinen tietää hyvin kiireaikojen haasteet ja korostaa rengassesonkiin valmistautumisen tärkeyttä. Se koskee niin sesonkiajan työvoiman kartoittamista, ajanvarausjärjestelmien ja asiakaspalvelun hiomista kuin rengasvarastojen kattavuuttakin.

“Tärkeintä on valmistautua sesonkiin hyvissä ajoin. Esimerkiksi talvirengassesonkiin valmistautuminen alkaa rengastilausten osalta jo keväällä”, kertoo Juha-Pekka Mäkinen.

“Etenkin syyssesonki on äärimmäisen kiireinen, koska lumi voi sataa yhdessä yössä, ja sen myötä kaikki haluavat talvirenkaat alle heti. Meidän tavoitteemme on palvella asiakkaitamme hyvin ja tasalaatuisesti, mutta valmistautumisesta huolimatta kiireisinä viikkoina tulee väistämättä joskus yllätyksiä ja viiveitä. Toivomme, että asiakkaat suhtautuvat niihin ymmärtäväisesti. Teemme aina parhaamme!”

Sesongeissa tarvitaan lisätyövoimaa ja siitä on myös pulaa

Sesongin tilapäistyövoiman rekrytointi on mittava prosessi, sillä Euromasterille palkataan jokaisena sesonkina jopa 180 rengasasentajaa.

“Vaikka kyse on tilapäisestä työvoimasta, heidät perehdytetään tehtäviin perusteellisesti. Näin asiakas voi luottaa työn laadukkuuteen. Panostamme myös erityisesti sekä henkilöstömme että asiakkaidemme turvallisuuteen”, kertoo Mäkinen.

“Vinkkinä vielä kaikille alaa harkitseville, että rengasalan sesonkityö on erinomainen väylä uuteen uraan. Monet nykyisistä vakituisista asentajistamme ovat tulleet aluksi kausitöihin, ovat viihtyneet ja jääneet”, Mäkinen kannustaa työnhakuun.

Rengashotelli on muutakin kuin renkaiden säilytyspaikka

Euromasterin rengashotelliasiakkaiden rengasuusintatarpeet kartoitetaan ennen vaihtosesonkia. Hotelliasiakkaiden renkaiden kunto tarkistetaan ennakkoon, ja jos renkaat ovat kuluneet, niiden uusimisesta voidaan sopia etukäteen. Näin renkaat ovat valmiina odottamassa kausivaihtoa, joka sujuu nopeasti.

“Rengashotellipalveluun kuuluu renkaiden pesu ja säilytys asianmukaisissa olosuhteissa. Meillä renkaat on myös vakuutettu, ja lähetämme asiakkaille tekstiviestillä ehdotuksen renkaiden vaihtoajasta. Asiakkaan elämää helpottavaa palvelua siis kaikilta osin”, tiivistää Mäkinen.

“Sesongin ruuhkat voi välttää toimimalla ajoissa. Esimerkiksi kitkarenkailla ajavat voivat vaihtaa talvirenkaat alle jo vähän aiemmin. Näin voi ensilumiaamuna juoda rauhassa aamukahvit ilman rengaspaniikkia”, Mäkinen vinkkaa.

Rengasvarastoa optimoidaan

Seuraavan sesongin rengastilaukset tehdään puolisen vuotta aiemmin. Kun sesonki lähestyy, rengasvarastot täydennetään optimaalisella valikoimalla. Näin mahdollisimman moni uudet renkaat ostava asiakas saa ne saman tien auton alle.

Rengasvaihtoehtoja on niin paljon, että aivan kaikkiin tarpeisiin ei renkaita löydy saman tien suoraan varastosta, mutta suhteellisen lyhyellä toimitusajalla kyllä. Ennakointi toimii tässäkin – asiakas voi ostaa uudet renkaat hyvissä ajoin ja varata ajan renkaiden vaihtoon myöhemmälle ajankohdalle.

“Nastarenkaista saattaa tulla joidenkin kokojen osalta tulevana talvena pulaa, mutta meidän varastotilanteemme on tällä hetkellä hyvä”, vakuuttaa Mäkinen.

Renkaiden vaihdon ajankohta autoilijan vastuulla

Talvi ja liukkaat kelit tulevat eri puolille Suomea ennemmin tai myöhemmin. Laki on siirtänyt talvirenkaiden vaihtoaikaa enemmän autoilijoiden vastuulle: talvirenkaita on käytettävä marras- ja maaliskuun välisenä aikana, kun keli sitä edellyttää. Talvirenkaiden lain vaatima minimiurasyvyys pääurasta mitattuna on 3 mm. Turvallisuussyistä kannattaa kuitenkin harkita renkaiden vaihtamista jo aiemminkin.

“Sesongin ruuhkat voi välttää toimimalla ajoissa. Esimerkiksi kitkarenkailla ajavat voivat vaihtaa talvirenkaat alle jo vähän aiemmin. Näin voi ensilumiaamuna juoda rauhassa aamukahvit ilman rengaspaniikkia”, Mäkinen vinkkaa.

Lisätietoja: Operatiivinen johtaja Juha-Pekka Mäkinen,
050 464 2838, juha-pekka.makinen@euromaster.com

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.