Ratkaisujen löytäminen yhdessä asiakkaan kanssa sekä tavoitteisiin pääseminen ovat Suvi Viitalan työn suola. Päämäärätietoisen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisen ura on edennyt Taksi Helsingin nykyiseksi myynti- ja markkinointitiimien johtajaksi tittelillä Head of Sales and Marketing.
Suvi Viitalalle on kertynyt työkokemusta usealta alalta. Ensimmäinen myyjän pesti vaihtui pian, kun hän sai vakituisen paikan pörssiyhtiöstä verkkokaupan rakentamisen tiimissä. Ura eteni nopeasti, ja pian hän oli osto-organisaatiossa raportoiden ostojohtajalle.
– Seuraava etappi urallani oli tutustuminen liiketoimintaan myynnin näkökulmasta, ensin mediamyynnissä, sitten myyntijohtajana. Tämä vaihe merkitsi minulle omaa korkeakouluani projektijohtamiseen ja media-alan tuntemiseen. Tein myös kaupallisen tuottajan tehtäviä myyden isoja tapahtumakokonaisuuksia, Viitala kertoo uransa alkuvaiheista.
Virheitä ei pidä pelätä
Uusi työpaikan vaihdos vei Suvi Viitalan mennessään ja toi lisää ammattiosaamista.
– Opin, kuinka tärkeää on konseptoida ja tuotteistaa myytävät tuotteet tai palvelut, sekä kohderyhmäajattelun tärkeyden: mitä myydään, kenelle ja miten.
Ohjelmistopuolen startup-yritys toi taas uusia näkökulmia markkinointiin. Startupeissa jo lähtökohtaisesti ollaan rohkeita ja kokeillaan uutta.
– Siinä maailmassa viihdyin useamman vuoden. Samalla opin, että erinomaista ei synny ilman rohkeutta ja kokeiluja. Sitä kautta opitaan ja löydetään parhaat ratkaisut asiakkaille. Jos pelkää virheitä, ei uskalla kokeilla ja paras vaihtoehto jää löytämättä, Viitala sanoo.
Seuraava askel Viitalan uralla johti vastaamaan suomalaisen rakennusalan ohjelmiston markkinoinnista, brändistä ja viestinnästä.
– Tämä oli pitkäjänteistä ja luovaa työtä, jossa veimme onnistuneesti ohjelmiston kansainvälisille markkinoille yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa. Tässä työssä opin myös, että kansainvälisissä messutapahtumissa sattuu ja tapahtuu eikä kaikki aina mene suunnitelmien mukaan. Pieniä yllättäviä asioita ei pidä pelätä, Viitala sanoo.
Sataprosenttinen tiimipelaaja
– Johtajana olen sataprosenttinen tiimipelaaja ja uskon tiimityön voimaan. Parasta siinä on jäsenten erilaisuus: se on vahvuus ja siitä pitää myös pystyä puhumaan. Erilaiset persoonallisuudet tuovat eri näkökulmia asioihin ja vahvistavat kokonaisuutta. Itse olen temperamenttinen, joskus nopea liikkeissäni ja tulosnälkäinen – nämä piirteeni saattavat joskus herättää tunteita maltillisemmassa henkilössä, Viitala sanoo.
Nykyisessä työssään Viitalaa kiehtoo alan monipuolisuus ja vaihtelevuus. Hän vastaa Taksi Helsingin myynnistä ja markkinoinnista.
– Elän ja hengitän markkinoinnista. Markkinoinnissa minua kiehtoo erityisesti ratkaisujen löytäminen yhdessä asiakkaan kanssa. Tavoitteet ja niissä onnistuminen ovat työn suola. Tehtäväni Taksi Helsingissä on ymmärtää asiakkaitamme eli taksien käyttäjiä ja luoda heille lisäarvoa ja sitä kautta vaalia brändiamme, Viitala sanoo.
Taksiala tuottaa yhteiskunnalle tärkeitä palveluja. Vuonna 2018 tapahtuneen taksiuudistuksen myötä kuluttajien luottamus takseihin on tutkitusti laskenut aiemmista lukemista. Tämä koetaan Taksi Helsingissä haasteeksi, johon pitää pystyä vastaamaan.
– Meidän pitää osoittaa pitkin koko palveluketjuamme, että toimimme uuden arvolupauksemme “Luottamuksesi arvoinen” mukaisesti kaikissa tilanteissa. Arvolupauksemme ei ole pelkkä mainoslause, vaan haluamme asiakkaan tuntevan luottamusta meihin kaikissa vaiheissa alkaen siitä, kun hän tilaa taksin, ja lopuksi pääsee turvallisesti perille määränpäähänsä, Viitala sanoo.
Taksiyritysten omat sovellukset ovat osa tämän päivän tilauskanavavalikoimaa, ja Taksi Helsingillekin se on äärimmäisen tärkeä, sillä tilauksista iso osa tulee oman sovelluksen kautta.
Taksi Helsingissä on parhaillaan menossa Viitalan vetämä brändiuudistus, joka alkoi viime vuoden lopulla ulko- ja radiomainontana. Isommat mainoskampanjat ovat tulossa keväällä.
– Taksi Helsinki on uudistamassa brändiään, ja kesäkuun loppuun mennessä kaikkien yli
1 000 auton ulkoasu on muuttunut uuden brändi-ilmeen mukaiseksi, Viitala kertoo.
Luottamus taksialaan palautuu teoilla. Sen vuoksi Taksi Helsingissä panostetaan erityisesti asiakaskokemukseen ja laadunvalvontaan.
– Varmistamme asiakaskokemuksen korkean laadun kuljettajiemme koulutuksella, taksitarkastajiemme laadunvalvontatyöllä, systemaattisella asiakasarvioiden seurannalla, asiakaspalautteiden huolellisella käsittelyllä ja ympärivuorokautisella palvelukeskuksella, Viitala sanoo.
– Tärkein tehtävämme tänään on varmistaa asiakkaillemme taksipalveluiden laatu, turvallisuus ja saatavuus. Nopeus ja helppous tarkoittavat asiakkaalle sopivinta tilaustapaa, luotettavuus ja laatu varmuutta kaikissa henkilökuljetuksissa. Aktiivisella laadunvalvonnalla ja kehitystyöllä takaamme korkean palvelutason myös jatkossa, Viitala sanoo.
Kaikki Taksi Helsingin kuljettajat ovat läpäisseet taksinkuljettajakoulutuksen.
Taksi Helsinki Oy
- Taksi Helsingin kyydin voi tilata puhelinsoitolla numerosta 0100 0700,
tai Taksi Helsinki -sovelluksella. - Sovellus on saatavilla Android- ja iPhone-puhelimille.
- Taksi Helsinki on perustettu vuonna 1989, ja sen omistavat noin
800 helsinkiläistä taksiyrittäjää sekä Helsingin Taksiautoilijat ry. - Taksi Helsingillä on ympärivuorokautinen palvelukeskus,
joka palvelee numerossa 0100 0700.
Teksti: Maija-Liisa Saksa Kuva: Sami Perttilä