Pohjolan Liikenne panostaa sähköbusseihin

Pohjolan Liikenne on suomalainen linja-autoyhtiö ja osa VR-konsernia. Tätä nykyä yhtiön toiminta keskittyy kaupunkien sopimusliikenteeseen.

Yli 80-vuotisen historiansa aikana yhtiö on kasvanut mittavaksi toimijaksi, jolla on kalustoa nykyisin noin 550 linja-auton verran. Tänä päivänä Pohjolan Liikenne työllistää noin 1 300 liikennealan ammattilaista kuljettaen noin 28 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Yhtiön päätoimipaikka sijaitsee Helsingissä, Pasilassa.

Kaupunkiliikenteen matkustajamäärien muutos   

Koronan myötä kaupunkiliikenteessä on nähty selkeä muutos matkustajakäyttäytymisessä.

– Matkustajamäärät eivät ole edelleenkään palautuneet koronaa edeltävälle tasolle. Yhtenä syynä tähän ovat etä- ja hybridityömallit, jotka ovat tulleet jäädäkseen, toimitusjohtaja Janne Hattula Pohjolan Liikenteestä toteaa.

Tämä näkyy Hattulan mukaan myös tilaajapuolella. Aikaisempi tapa operoida ei välttämättä palvele enää nykyhetkessä parhaalla mahdollisella tavalla kokonaisuutta.

– Toimialana meidän pitää kyetä muuttumaan ja ottaa huomioon koronavuosien jälkeen tämä uusi lähtökohta kaupunkiliikenteeseen, hän puntaroi.

Vapaa-ajanmatkailu on sen sijaan palautunut ennalleen. Isompien kaupunkien kasvaessa joukkoliikenteen kysyntäkin tulee Hattulan arvion mukaan kasvamaan tulevaisuudessa, jolloin päästäneen kriisivuosia edeltäville tasoille.

Kahden koronavuoden jälkeen yhtiö päätti lopettaa Länsi-Uudenmaan markkinajohtoisen liikenteen viime kesäkuun alussa. Liikennöinti Länsi-Uudenmaan alueella oli merkittävän tappiollista koronakriisin alusta lähtien, eikä toiminnan jatkamiseen enää ollut mahdollisuuksia.

Pohjolan Liikenteen uusi toimitusjohtaja Janne Hattula aloitti tehtävässään 1.4.2022. Sitä aiemmin hän oli toiminut Airpro konsernin toimitusjohtajana vuodesta 2014. Pohjolan Liikenteen siirtyminen sähkökalustoon on sujunut Hattulan mukaan tähän asti mallikkaasti. Ensi vuoden alusta yhtiö tulee liikennöimään jo 150 sähköbussilla kokonaiskalustomäärän ollessa noin 550 ajoneuvoa.

Kohonneet energiakustannukset

Kohonneet polttoaineen ja ylipäätään energian hinnat ovat kuljetusalalle mittava haaste. Äkilliset hinnanheilahtelut merkitsevät roimia lisäkustannuksia kaikille liikennöitsijöille, onpa sitten kyse sopimusliikenteestä tai markkinaehtoisesta liikenteestä.

– Toisaalta sopimusliikenteessä edellisen tilannetta helpottaa jonkin verran indeksimalli, jossa kustannusten muuttuessa indeksi korjaa aiheutunutta eroa, Hattula huomauttaa.

7–10 vuoden mittaisia sopimuksia kaupunkien kanssa tehtäessä ei voida tietää, mitä muutoksia on edessä ja indeksimallin onkin tarkoitus turvata sopimusliikenteen jatkuvuus. Indeksimalli reagoi tilanteeseen kuukauden tai parin viiveellä.

– Nykyisessä kireässä tilanteessa auttaa myös energiatehokas ajotapa, johon olemme kehittäneet kannustinjärjestelmän, hän valottaa.

Pohjolan Liikenne teki vuonna 2019 päätöksen siirtyä sähkökalustoon.

– Tavoitteenamme on olla puhtaasti täyssähköliikennöitsijä vuoteen 2030 mennessä. Olemme pyrkineet kasvattamaan sähköistä kalustoamme määrätietoisesti, hän valottaa.

Prosessi on sujunut Hattulan mukaan tähän asti varsin mallikkaasti. Ensi vuoden alusta yhtiö tulee liikennöimään jo 150 sähköisellä bussilla, kun kokonaiskalustomäärä on kaikkiaan noin 550 ajoneuvon verran. Muutenkin näkymät kaluston sähköistämisen suhteen ovat hänen mukaansa lupaavat. Ensi syksynä sähköbussien osuus tulee nousemaan jo 230 bussin tasolle.

Uudenlaiseen teknologiaan siirtymisen haasteita

Yhtiö operoi kaikkiaan kymmenellä varikolla, joista seitsemällä ajetaan sähköllä vuodesta 2023 lähtien. Sähköbussien kattavuus tulee siten laajenemaan voimakkaasti. Muutoksen mahdollistamiseksi yhtiö on panostanut voimakkaasti varikko- ja latausinfraan, jota rakennetaan tasaiseen tahtiin lisää sähköbussien tuotantomääriä vastaaviksi.

– Vallitseva muutosvauhti ei ole kuitenkaan aivan mutkatonta. On mietittävä, miten voimme hyödyntää olemassa olevaa kalustoa riittävän pitkään ennen uuteen sähköiseen aikakauteen siirtymistä, ettemme haaskaisi hyväkuntoisia dieselbusseja pois tuotannosta, Hattula puntaroi.

Tämä koskettaa koko alaa.  Muutoksen aiheuttamien taloudellisten haasteiden voittaminen on toinen merkittävä kysymys. Lähtökohtaisesti hän on kuitenkin hyvin tyytyväinen.

– Operoinnin laatu dieselbussiin verrattuna on myös ollut onnistunut ja olemme saavuttaneet kaikki laatutavoitteemme, hän kertoo. Toimintavarmuus on erittäin hyvä ja suunnitellut tuotantomäärät on pystytty operoimaan.

Pohjolan Liikenteen sähköbussit tulivat asiakkaille tutuiksi myös Tampereella viime kesäkuusta lähtien, kun yhtiö aloitti Nyssen linjojen 5, 10, 18 sekä 90–94 liikennöinnin. Kaikkiaan sähköbusseja operoi yhtiön alaisuudessa 26 kappaletta. Samalla Pohjolan Liikenne avasi uuden varikon Tampereen Viinikkaan. Se tarjoaa töitä noin 100 joukkoliikenteen ammattilaiselle.

Seuraavana siirtona yhtiöllä on Kotkan kaupunkibussilinjojen sekä Kotkan ja Haminan väliä liikennöivän kalustonsa päivittäminen täyssähköbusseiksi. Kaupunkiliikennettä tullaan ajamaan yhteensä kahdellakymmenelläviidellä uuden sukupolven sähköbussilla. Kalusto hankitaan Hollannista, jossa sähköbussivalmistus on eurooppalaista huipputasoa.

Uusien VDL-merkkisten bussien tuotanto käynnistyi kuluvan vuoden loppupuolella ja ne tulevat käyttöön Kirkkonummella ja Kotkassa ensi vuoden aikana. Pohjolan Liikenteen pääkaupunkiseudulta saama asiakaspalaute sähköbusseista on ollut voittopuolisesti kannustavaa. Matkustaminen on hiljaisempaa ja mukavampaa, eivätkä bussit tuota lainkaan pakokaasuja liikenteessä.

Kohonneet polttoaineen ja ylipäätään energian hinnat ovat kuljetusalalle mittava haaste. Äkilliset hinnanheilahtelut merkitsevät roimia lisäkustannuksia kaikille liikennöitsijöille. Sopimusliikenteen tilannetta tosin helpottaa jonkin verran indeksimalli, jossa kustannusten muuttuessa indeksi korjaa aiheutunutta kustannuseroa.

ERILLINEN LAATIKKO:

Pohjolan Liikenne pähkinänkuoressa:
■ Oy Pohjolan Liikenne Ab on Suomen suurimpia linja-autoyhtiöitä.
■ Yhtiö perustettiin jo vuonna 1940. Vuosikymmenten varrella se on kuljettanut asiakkaita lähelle ja kauas eri puolilla Suomea sekä Eurooppaa.
■ Yhtiön liikevaihto on noin 109 MEUR.
■ Vuodessa matkustajia on kaikkiaan noin 28 miljoonaa henkilöä.
■ Yhtiö työllistää noin 1.300 alan ammattilaista.
■ Kalustoa on kaikkiaan noin 550 linja-autoa.
■ Nykypäivänä yhtiön toiminta on keskittynyt kaupunkien sopimusliikenteeseen, Helsingissä, Espoossa, Kirkkonummella, Keravalla, Sipoossa, Tampereella, Kotkassa ja Kuopiossa.
■ Uutena päänavauksena tänä vuonna tuli Tampereen Nyssen linjat 5, 10 ja 18, jotka ajetaan sähkökäyttöisillä linja-autoilla. Lisäksi osa linjojen 90–94 vuoroista hoidetaan sähköbusseilla.
■ Länsi-Uudenmaan markkinajohtoinen liikenne lopetettiin kesäkuun 2022 alussa.
■ Pohjolan Liikenne aloittaa sähköbussiliikennöinnin Kotkassa 2023.

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.