Laatu ja toimintavarmuus ovat kuljetusyrityksen kilpailuvaltit

Sijaintinsa vuoksi Suomi on ulkomaankuljetusten kannalta omalla tavallaan haasteellinen; tie Eurooppaan kulkee lautta-
reittien kautta.

Perhe-yritys O. Jylhä Oy on erikoistunut lämpösäädeltyihin kuljetuksiin. Yhtiön kalusto on laaja kattaen tänä päivänä yli sata ajoneuvoa, joilla hoidetaan Hollannin, Belgian, Espanjan, Italian, Tanskan ja Saksan kuljetuksia.

Kuljetusliike sai alkunsa vuonna 1961, kun Pekka Jylhän isä, Olavi Jylhä aloitti kuljetustoiminnan yhden pakettiauton voimin. Edelleenkin yrityksen nimessä O. Jylhä Oy kunnioitetaan perustajan Olavin nimeä. Kalustomäärä kasvoi sittemmin vuosien varrella toisiin mittoihin. Pekka itse istui ensi kertaa rekan rattiin vuonna 1982. Tätä nykyä myös Pekan aikuiset lapset ovat kaikki mukana yhtiön toiminnassa.

Isä kannusti uralle
Hollannin lämpösäädellyt kuljetukset saivat alkunsa erikoisella tavalla. Yhtiö kuljetti tuolloin lähinnä muuttokuormia ja elintarvikkeita. Nuorena miehenä Pekka hoiti eräälle tutulle viheralan tukkurille jakelua ympäri Suomen. Tämä kysyi erään kerran Pekalta, olisiko hän halukas ajamaan Hollantiin noutamaan kukkakuormaa.

– Olin nuori ja innoissani asiasta lähdin isän juttusille. Selvitin hänelle, että minulla olisi yksi asiakas, joka haluaisi Hollannista kukkia, mutta sitä varten tarvittaisiin uusi auto, Pekka Jylhä kertoo.

Isä uskoi Pekan ideaan ja niin kalusto laajeni uudella lämpösäädellyllä rekalla.

– Kun kerroin tukkurille, että nyt voitaisiin ryhtyä ajamaan, hän ällisteli, että olinko mennyt ostamaan rekan ihan hänen takiaan. Siihen vastasin, ettei minulla ole muitakaan asiakkaita, Jylhä kertoo hymyillen.

Erikoistuminen lämpösäädeltyihin kuljetuksiin avasi monia mahdollisuuksia. Kukat ovat edelleen tärkeä osa rahtia, mutta niiden rinnalle ovat tulleet myös elintarvikkeet ja muut lämpösäädeltyä kuljetusta vaativat kuten esimerkiksi kemian teollisuuden tuotteet.  Vaikka samalla autolla ajetaan useamman tyyppistä tavaraa, lasteja ei voi sekoittaa keskenään, vaan ne on ajettava trailerilla omina yksikköinään.

Laajentaminen terminaaleihin
Viitisen vuotta sitten O. Jylhä Oy rakennutti Lyypekkiin oman terminaalin, jossa Tanskasta, Saksasta ja Hollannista tulevat lähetykset kasataan yksiköistä sopiviksi kuormiksi.

– Meillä on runsaasti vientikuljetuksia eri puolille Eurooppaa, ja terminaalit näyttelevät tässä isoa roolia. Trailerit lähtevät Suomesta täysinä kuormina Saksaan, Lyypekkiin, jossa osakuormat puretaan. Sieltä ne jatkavat matkaansa omissa yksiköissään edelleen eteenpäin toisiin maihin, Jylhä kuvailee.

Toinen, samantyyppinen ulkomaan terminaali sijaitsee Hollannissa, Aalsmeerissa, aivan kukkahuutokaupan naapurissa. Kolmas isompi terminaali löytyy Helsingin Vuosaaresta. Siellä on tilaa huikeat 5 000 m2. Vuosaaren terminaaliin tuodaan useasta eri maasta lämpösäädeltyä tavaraa, joka kootaan suuntakuormittain eteenpäin jaettavaksi ympäri Suomen. Yhtiön pääkonttori toimii Jyväskylässä, josta käsin pyöritetään kaikki tuonnin ajojärjestelyt. Vuosaaren terminaali vastaa puolestaan viennin ajojärjestelyistä.

Yöpäivystys takaa toimitusvarmuuden
Kuljetusalan kilpailu kiristyy kaiken aikaa. Suurimmat kilpailijat tulevat Baltian maista, Virosta, Liettuasta ja Latviasta, jotka tulivat Venäjän talouspakotteiden vuoksi Euroopan markkinoille haastamaan muita toimijoita.

– Kilpailuvalttina niillä on matala palkkataso, johon me emme voi lähteä.  Vastaamme haasteeseen sen sijaan paremmalla laadulla ja toimintavarmuudella, Jylhä toteaa.

Laadun eteen on tehtävä määrätietoisesti töitä. Se tarkoittaa jatkuvaa henkilöstön osaamisen ja koko toiminnan kehittämistä.
Kuljetusalan kenttä toimii yhä kiihtyvämmässä tahdissa. Siinä missä ennen kuljetukset suunniteltiin viikkoja etukäteen, tavara pitää saada tänä päivänä nopeammin perille. Lämpösäädellyissä kuljetuksissa ajetaan käytännössä koko ajan pikarahtia. Lähestulkoon kaikki kuljetukset tapahtuvat kahden vuorokauden sykleissä. Jos rekka lähtee maanantaina Hollannista, se on keskiviikkona Suomessa, ja jos se lähtee tiistaina, se on kotimaassa jo torstaina. Lastausta tehdään Euroopan terminaalissa kuutena päivänä viikossa, maanantaista lauantaihin. Suomen päässä vientiä hoidetaan puolestaan joka päivä.

– Olemme pystyneet lupaaman asiakkaille varsin myöhäisen mahdollisen tilausajan, eli meille voi jättää tilauksen vielä samana päivänä klo 16 mennessä, ja tavara on kahden vuorokauden päästä täällä Suomessa. Tähän olemme sitoutuneet tiettyjen asiakkaiden kohdalla ja se on myös parantanut kilpailukykyämme, Jylhä kertoo.

Tavara kulkee yöaikaan, ja vastaan voi tulla kaikenlaista.  O. Jylhä Oy on ottanut uutena konseptina käyttöön yöpäivystyksen. Päivystäjä istuu fyysisesti toimistolla ja valvoo, että liikenne sujuu myös yöllä hyvin. Tästä saadut kokemukset ovat olleet hyvät. Asiakas saa tavaran juuri sinä päivänä, kuin on sovittu.

– Laiva lähtee Travemünden päästä yöllä aamu kolmen aikoihin. Jos traileri tai auto ei mahdukaan mukaan, mikä on muuten yllättävän tavallista, valitsemme uuden reitin ja tulemme Ruotsin kautta Suomeen. Tämä on tietynlainen kilpailuvaltti, hän myöntää.

Kaluston merkitys
Kaluston on oltava toimintavarmaa, ja hyvin huollettua. Järjestelmä seuraa kaluston liikkeitä, huoltoa ja kunnossapitoa. Se ilmoittaa huolloista hyvissä ajoin etukäteen ja varmistaa, ettei niitä jää välistä. O. Jylhä Oy ostaa kalustonsa aina uutena. Autoilla ajetaan 4–5 vuotta, jonka jälkeen on aika vaihtaa. Ajoneuvot ovat EURO6 -luokkaa ja hiljattain liikenteeseen otettiin ensimmäinen LNG -rekka.

– Päästöt ovat tänä päivänä ajankohtainen otsikko, ja halusimme lähteä kokeilemaan, miten kaasumoottori toimii ulkomaan liikenteessä, Pekka Jylhä toteaa.

Nyt rekalla on kertynyt ajoa jo 100 000 km. Jylhä myöntää, että LNG-asemia on harvakseltaan, mikä ei ole täysin ongelmatonta.

– Meillä on kuitenkin tietyt suunnat, jonne liikennöimme, ja olemme voineet tehdä reititykset sen mukaan, että asemia löytyy reitin varrelta. Meille tämä LNG tuntui toimivalta ratkaisulta, ja olemme pärjänneet harvoista tankkauspisteistä huolimatta sen kanssa hyvin, hän kiteyttää.

Henkilöstöön kannattaa panostaa
O. Jylhä Oy työllistää toistasataa henkeä, lähes kaikki kuljettajat ovat suomalaisia. Tänä päivänä toiminnan isoimpia haasteita ovat ajo- ja lepoajat, etenkin kun ottaa huomioon, että Euroopan tiet ovat hyvin ruuhkaisia. Yllätyksiä tulee, ja silloin pitää tehdä uusi reititys tai muita muutoksia.

Työtahti on hektinen, ohjeet annetaan aika myöhään iltapäivällä, ja ne voivat muuttua pariinkin otteeseen päivän mittaan. Yhtiö ei kuitenkaan ole juuri kärsinyt kuljettajapulasta. Isoimpana tekijänä tähän Jylhä mainitsee pitkät, jopa 30 vuoden pituiset, työsuhteet.

– Kuljettajatilanne on pysynyt meillä verraten hyvänä, sillä panostamme tarkoituksella työhyvinvointiin, ja haluamme huolehtia työntekijöistämme, hän valottaa.

Monesti kuljettajat joutuvat ulkomaan keikoillaan yöpymään ajoneuvossa huoltoaseman pihalla tai jopa kadun varressa, mikä on tänä päivänä turvatonta. O. Jylhä Oy on ratkaissut tämän ongelman rakentamalla esimerkiksi Lyypekin terminaaliin asunnot, joissa kuljettajat voivat yöpyä turvallisesti. Majoitukseen kuuluu keittiön ohella myös pesukoneet ja kuivausrummut, kylpyhuoneet ja jopa suomalainen sauna.

– Lepoaika on kuitenkin vietettävä jossakin, ja onhan se aivan toinen juttu majoittua asiallisissa tiloissa, kuin yöpyä huoltoaseman pihalla. Pääsee kunnolla levähtämään ja vaikka saunaankin, hän huomauttaa. Osansa työvoiman riittävyyteen on nykyisillä työntekijöillä, jotka yhtiön hyvin tuntevina osaavat suositella sopivia kuljettajia työhön.

– Kollegan suositus painaa, ja kun väkemme tietää mitä tämä työ on, he haluavat suositella sellaisia kuljettajia, joilla on tekemisen meininki. Itse he tietävät, että työpariin on voitava luottaa, toteaa Jylhä lopuksi.

Toimittanut: Irmeli Kojonen
Kuvat: O. Jylhä Oy

Kuva: Kalusto ostetaan aina uutena. Autoilla ajetaan 4–5 vuotta, jonka jälkeen on aika vaihtaa. Ajoneuvot ovat EURO6-luokkaa ja hiljattain liikenteeseen otettiin ensimmäinen LNG-rekka.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Kooste kuljetusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kerran viikossa

Tulevat tapahtumat

19 marraskuun, 2021-
21 marraskuun, 2021

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.