Kuljetuspalvelu Petri Peltomaa Oy: Joustavat ja nopeat toimitukset ovat päivän sana

Yrityksen historia ulottuu yli kahdenkymmenenviiden vuoden taakse, jolloin Petri Peltomaa perusti yrityksen yhden kuorma-auton voimin. Pikkuhiljaa kalusto ja henkilökunta ovat kasvaneet ja tänä päivänä Kuljetuspalvelu Petri Peltomaa Oy työllistää yli 26 henkeä ja kalustoon kuluu 24 ajoneuvoa.

Joulukuinen päivä on kirkas, mutta keli liukas, kun Petri Peltomaa Oy:n kappaletavaraa kuljettava rekka lähtee Liedosta kohti Helsinkiä. Rekan ohjaamossa istuvalle ammattikuljettajalle tämä aika vuodesta on erityisen vilkasta, päivät pitkiä ja illat pimeitä.  Petri toivookin, että jalankulkijat muistaisivat käyttää heijastimia.

Kuljetuspalvelu Petri Peltomaa Oy on kaarinalainen yritys, jonka asemapaikka sijaitsee Liedon Tuulissuon teollisuusalueella. Petriä itseään kiinnostivat isot autot pienestä pitäen, ja hän haaveili oman yrityksen perustamisesta jo varhain. 1990-luvun alun lama löi kuitenkin kapuloita rattaisiin nuoren miehen suunnitelmille. Niinpä Petri toimi ensin kuljettajana ja varastonhoitajana toisen palveluksessa.

– Yrittämisen halu oli minulla kova, ja jostain oli aloitettava. Vuonna 1995 perustin firman ja aloitin hommat yhdellä autolla, hän kertoo.

Kuljetusalan yrittäjäksi ryhtymisessä häntä viehättivät eniten työn tarjoamat haasteet. Ja toki myös se, että pääsisi paremmin nauttimaan oman vaivannäkönsä hedelmistä, houkutti. Vaikka Petri sittemmin joutui toteamaan, että yrittäjän työpäivä on pitkä, eikä leipäkään ole välttämättä aina kovin leveä, hän ei ole koskaan katunut valintaansa lähteä tälle uralle.

– Työ on itsenäistä, eikä kahta samanlaista päivää ole. Asiakaspalvelu on tämän työn suola, ja siihen kun paneutuu kunnolla, myös menestyy, hän toteaa.

Kalustoa on sittemmin karttunut, ja samassa tahdissa myös henkilökuntaa. Tätä nykyä kalustossa on kaikkiaan 24 eriko-
koista ajoneuvoa. Yritys työllistää yhteensä 26 henkilöä Petri mukaan luettuna. Muutama heistä on osa-aikaisia. Lisäksi on jokunen vuokratyömies tuuraamassa lomia ja ruuhkahuippuja tarpeen mukaan. Yritys hoitaa kappaletavarakuljetuksia ympäri Etelä-Suomen, Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen alueille. Vakioreitit kulkevat Liedosta Helsinkiin, Lahteen, Tampereelle ja Poriin sekä matkan varren välietapeille, joita on useita.

– Suoritamme yrityksille tavaroiden ja pakettien jakelupalveluja sovitun aikataulun mukaisesti. Tarvittaessa kuljetamme toki laajemminkin Suomessa, hän huomauttaa.

– Liiketoimintaa aloitellessamme lähtökohtana olivat asiakkaiden tarpeet ja heidän aikataulunsa. Palvelukonsepti rakennettiin heidän ehdoillaan. Täsmätoimitukset ovatkin olleet valttikorttimme koko toimintamme ajan, ja ovat edelleen keskeinen osa palveluamme. Yli puolet toimituksista hoidetaan tällä tavoin, kuljetusyrittäjä Petri Peltomaa valottaa.
– Liiketoimintaa aloitellessamme lähtökohtana olivat asiakkaiden tarpeet ja heidän aikataulunsa. Palvelukonsepti rakennettiin heidän ehdoillaan. Täsmätoimitukset ovatkin olleet valttikorttimme koko toimintamme ajan, ja ovat edelleen keskeinen osa palveluamme. Yli puolet toimituksista hoidetaan tällä tavoin, kuljetusyrittäjä Petri Peltomaa valottaa.

 

Asiakaslähtöinen konsepti

Yritys aloitti toimintansa paikallisjakelulla maaliskuussa 1995. Kauan ei pärjätty yhden ajoneuvon varassa, vaan vielä saman vuoden syyskuussa hankittiin jo toinen auto linjalle Turku-Helsinki. Petrin veli Pasi tuli mukaan ja ryhtyi hoitamaan paikallisajoa Turun talousalueelle. Petri itse siirtyi puolestaan ajamaan Helsingin reittiä.

– Liiketoimintaa aloitellessamme lähtökohtanamme olivat asiakkaiden tarpeet ja heidän aikataulunsa, toisin sanoen halusimme rakentaa palvelukonseptimme heidän ehdoillaan. Periaatteena oli kerätä aamulla tavarat, olla samana päivänä Helsingissä, tuoda illalla sieltä toinen kuorma, ja jakaa ne vielä perille, hän kuvailee.

Näin rahti kulkee jouhevasti asiakkaalta toiselle, eikä terminaalia tarvita lainkaan. Toimitusajat nopeutuvat huomattavasti, ja tavara on perillä jopa päivää aiemmin. Sen ohessa tulee vielä säästöjä pakkauskuluissa.

– Tällaiset täsmätoimitukset ovat olleet valttikorttimme koko toimintamme ajan, ja ovat edelleen keskeinen osa palveluamme. Yli puolet toimituksistamme hoidetaan tällä tavoin. Päivän sana on joustavuus ja nopeus, hän summaa.

Huoltosopimuksilla ja digityökaluilla varmuutta toimituksiin

Liiketoiminta on kasvanut vuosikymmenten varrella, ja kaikkien lankojen pitäminen omissa käsissä on vaativaa puuhaa. On tiedettävä mihin kukin ajoneuvo on menossa tänään, ja kuka hoitaa kunkin keikan.  Ajojärjestelyt näyttelevät keskeistä roolia siinä, että toiminta saadaan pidettyä tuottavana. Kalliita ajoneuvoja ei kannata seisottaa tyhjän panttina.
Tässä on isosti apua digitaalisista työkaluista. joiden avulla paletti pysyy hyvin kasassa. Autojen ja kuljetusten seurannassa käytetään Navifeelt-palvelua. Kuljetukset ja kuljetustilaukset hoidetaan puolestaan yhtiön kehittämän kuljetustilausjärjestelmän kautta. Kuljettajilla on käytössään oma web-pohjainen sovellus, josta he näkevät päivän työkeikat ja mahdolliset muutokset reaaliaikaisesti.

– Laadukkaan kalustomme ansiosta pystymme vastaamaan laatuvaatimuksiin ja monipuoliseen erikoistumiseen kohteesta riippumatta, Petri kiittelee.

Nykyaikaiset ajoneuvot parantavat turvallisuutta ja alentavat polttoaineenkulutusta sekä päästöjä. Kattavan kaluston avulla tehostetaan myös kuormatilan käyttöä. Sen ohella, että kaluston on oltava asiakkaan tarpeisiin soveltuvaa, se on myös pidettävä hyvässä iskussa. Pahimmillaan haverin sattuessa täytyy muuten turvautua hinausvakuutukseen ja mennä auton kanssa lähimpään korjaamoon. Silloin on taas saatava jokin vapaana oleva auto auttamaan paikan päälle, jotta asiakkaan rahti pystytään toimittamaan perille hyvässä järjestyksessä.

Tämän välttämiseksi mahdolliset korjaustarpeet pyritään ennakoimaan ja kuljettajat tarkistavat säännöllisesti ja jo hyvissä ajoin ajoneuvojaan. Jos jossakin autossa jarrut alkavat kirskua, auto alkaa pitää outoa ääntä, tai ilmaantuu pienikään ilmavuoto, siihen puututaan ajoissa. Ongelma korjataan ennen ajoon lähtöä, ettei jäädä turhan pantiksi tien päälle.

Kuljetuspalvelu Petri Peltomaan terminaali sijaitsee Liedossa, vanhan Tuulissuon alueella, jossa on useampia lähikorjaamoita. Sijainti on edullinen ja tuo mukanaan monia etuja.

– Olemme ottaneet kaikille autoille huolto- ja korjaussopimukset. Useat näistä huoltokorjaamoista palvelevat lisäksi iltaisin ja öisin, jolloin saamme autot huollettua ja kuntoon ilman, että tulee mitään seisokkeja, hän valottaa.
Kuljettajan kokemus ja yleisnäkemys kalustosta näytteleekin keskeistä roolia siinä, että hän osaa tunnistaa tilanteet ajoissa ja pystyy informoimaan ajojärjestelyä, jolloin vältytään turhilta havereilta.

Yhtiön vartioitu ja tasalämmin varastotila sijaitsee Liedon Tuulissuolla. Varastotilaa voi vuokrata väliaikaisesti tai pitemmiksikin ajoiksi.
Yhtiön vartioitu ja tasalämmin varastotila sijaitsee Liedon Tuulissuolla. Varastotilaa voi vuokrata väliaikaisesti tai pitemmiksikin ajoiksi.

 

Hyvä tiimi on yrityksen kantava voima

Isoimmat käännekohdat yrityksen historiassa ovat Petrin mukaan liittyneet toiminnan laajentamiseen. Ensimmäisen Turku-Helsinki -linjan jälkeen tulivat reitit Tampereelle, Lahteen, Poriin sekä Raumalle.

– Uuden reittiyhteyden rakentaminen edellyttää riittävää perusvolyymia mutta myös oikeantyyppistä, kyseisille kuljetuksille soveltuvaa kalustoa, hän alleviivaa.

Kuljetuspalvelu Petri Peltomaan kalusto käsittää kaikkiaan 24 erikokoista ajoneuvoa, joista kahdeksan on täysperävaunuyhdistelmiä, kaksi puoliperävaunuyhdistelmää ja neljätoista erikokoisia, umpikorilla varustettuja kuorma-autoja.

Monipuolisen ja kattavan kaluston lisäksi olennaisena tekijänä menestyksekkäälle toiminnalle on osaava ja motivoitunut henkilökunta. Kuljetusalalla on jo pitkään kärsitty työvoimapulasta. Kuljetuspalvelu Petri Peltomaa panostaa siksi pitkiin työsuhteisiin:

– Meillä on työnantajana aika hyvä maine; pidämme sovituista asioista kiinni kuljettajan kanssa, ja he meidän kanssamme. Tämä työ on nimittäin yhteispeliä. Meillä on monta kuljettajaa, jotka ovat olleet talossa jo 20 vuotta, ja osa heistä on jäänyt myös eläkkeelle meidän leivistä, hän kertoo hymyillen.

Uusien kuljettajien kouluttaminen on tärkeää. Moni nuori tulee Turun Ammatti-instituutin tai ammattikorkeakoulun kautta taloon harjoittelemaan.

– Kun kohdalle osuu osaava ja ahkera kaveri, nappaamme hänet mielellämme meille töihin, jos tarvetta vain on, hän toteaa.

Nuori kuljettaja laitetaan ensialkuun aina kokeneemman konkarin kaveriksi, jolloin työ ja reitit tulevat tutuiksi. Perehdytyksen aikana hän oppii, miten paperit täytetään, työtehtävät hoidetaan ja miten asiakastiloissa käyttäydytään. Kaikki kuljettajat myös koulutetaan itse lastaamaan ja purkamaan, jotta rahti saadaan aina varmasti hyvässä järjestyksessä purettua oikeaan paikkaan myös silloin, kun varastolla ei olekaan ketään asiakkaan edustajaa paikalla.

Kuljetuspalvelu Petri Peltomaa Oy: Joustavat ja nopeat toimitukset ovat päivän sana
Kuljetuspalvelu Petri Peltomaa Oy: Joustavat ja nopeat toimitukset ovat päivän sana

 

Laaja asiakaspiiri

Petri Peltomaa puhuu mielellään suomalaisen kuljettajan ammattitaidon puolesta. Nykyisessä maailmassa, jossa kilpailu on kovaa, on hänen mukaansa upea huomata, miten asiakkaat luottavat suomalaisiin kuljetusyrityksiin.  Yhtiön kuljettajat ovat kaikki suomalaisia, eivätkä esimerkiksi minkään ulkomaisen vuokravälityksen kautta otettuja.  Arvopohjassa näkyy paitsi henkilöstöstä myös ympäristöstä huolehtiminen.

– Nykyaikaisen kalustomme ja vankan ammattitaidon omaavan henkilökuntamme avulla haluamme vastata tämän päivän haasteisiin ja palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin sekä kestävällä tavalla. Jokainen kuljettajamme on suorittanut myös Eco Drive taloudellisen ajon -koulutuksen, sillä ympäristöystävällisyys on tärkeä arvo yrityksessämme, hän painottaa.

Puolet kuljettajista on käynyt myös ADR-koulutuksen, joten heillä on lupa vaarallisten aineiden kappale- ja irtotavarakuljetuksiin. Kuljetuspalvelu Petri Peltomaalla on erittäin laaja asiakaspiiri, mikä on ollut tietoinen valinta. Yhdellä asiakkaalla voi kesäkausi olla rauhallisempaa, ja toisella taas talvi. Jos kuljetusyrityksellä on useampi tukijalka, se takaa tasaisemmat kuljetusvolyymit, mikä turvaa parhaiten jatkuvuuden.

– Jos toiminta on rajoittunut vain yhden tai kahden talon alihankkijana toimimiseen, sopimuksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä seisakit tulevat kuljetusalalla kalliiksi. Hyvillä sopimuksilla toki yksikin asiakas riittää, hän toteaa.

Alalle pyrkiviä uusia yrittäjiä hän vinkkaa varautumaan pitkiin työpäiviin sekä siihen, että talouspuoli on kunnossa.

– Tärkeää on osata laskea kannattavuus oikein, olla hinnoittelultaan kilpailukykyinen, mutta kuitenkin siten, että viivan alle jää riittävästi. Tämä yksinkertainen matematiikka on loppujen lopuksi tärkein kaikesta, hän kiteyttää.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.