Kiveniskemään tuulilasissa liittyy monia riskejä – vaurio lasissa voi häiritä jopa turvalaitteita

Tuulilasivahinkojen määrä kasvaa talven kääntyessä kevääseen. Vakuutusyhtiöt korvaavat vuosittain kymmeniätuhansia rikkoutuneita laseja. Särö tai halkeama on tärkeää korjauttaa, koska se voi häiritä kuljettajan näkyvyyttä ja pahimmillaan heikentää auton turvarakenteiden antamaa suojaa. Nykyautoissa vauriot lasissa voivat häiritä jopa turvatyynyn toimintaa.

Talven jäljiltä teillä on paljon kiviä, hiekkaa ja irronneita nastoja, jotka auton tuulilasiin osuessaan voivat aiheuttaa vaurioita. Harmittomalta vaikuttava iskemä kannattaa korjata, koska se voi levitä isoksi halkeamaksi ja pahimmillaan rikkoa koko lasin.

Ehjä lasi on myös turvallisuustekijä. Nykyautoissa koriin liimattu tuulilasi on osa auton kantavia rakenteita. Sen on osaltaan tarkoitus suojata matkustajia törmäyksessä autoon kohdistuvilta iskuilta. Vauriot lasissa saattavat vaikuttaa myös turvalaitteiden toimintaan. Autolasiketju Carglassin toimitusjohtaja Samuel Alander nostaa esimerkiksi turvatyynyn.

– Matkustajan puoleinen turvatyyny on useissa automalleissa suunniteltu niin, että se ottaa lauetessaan tukea tuulilasista. Jos tuulilasin lujuus on heikentynyt kiveniskemien tai halkeaman takia, ei turvatyyny välttämättä toimi, kuten sen pitäisi, jolloin riski matkustajan vakavalle loukkaantumiselle kasvaa. Tuulilasiin kytkeytyvät turvalaitteet ja yhä lisääntyvä teknologia edellyttävät myös meidän asentajiltamme suurta osaamista, sanoo Alander.

Uusissa autoissa tuulilaseihin on upotettu antureita ja erilaisia tunnistimia, jotka säätelevät automaattisten valojen, ilmastoinnin ja jopa pyyhkimien toimintaa. Lasiin kiinnitetyt kamerat taas ovat osa kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kuten kaistavahteja ja törmäysten varoitusjärjestelmiä.

– Vanhemmissakin autoissa on tärkeää pitää huolta tuulilasin kunnosta. Etenkin näin keväällä, kun aurinko paistaa matalalta, voi kuljettajan näkökenttään osuva särö tai naarmu häikäistä tai haitata näkyvyyttä. Kiveniskemien syntymistä voi pyrkiä ehkäisemään pitämällä riittävät turvavälit liikenteessä. Jos toisen ajoneuvon renkaasta lennähtää kivi, se rikkoo oman tuulilasin pienemmällä todennäköisyydellä, jos etäisyyttä on kymmeniä metrejä, sanoo LähiTapiolan korvauspalveluiden asiantuntija Tommi Helosvuo.

Tuhansia vahinkoja – piikki keväällä

Vakuutusyhtiöiden tietoon tulee vuosittain kymmeniätuhansia lasivahinkoja. Pelkästään LähiTapiola korvasi vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta viime vuonna noin 50 000 lasivahinkoa. Määrä on kasvamaan päin. Kiven- ja nastaniskemien määrä alkaa perinteisesti lisääntyä keväällä, kun auringon lämpö sulattaa tiet. Viime vuosina kasvanutta lasivahinkojen määrää voivat osaltaan selittää vähälumiset talvet.

– Tänä talvena lunta on riittänyt hyvin koko maassa, mutta kevään myötä korjaamoille tulee taas todennäköisesti vilskettä. Vakuutusyhtiön korvauspalveluissa lasivahinkojen piikki ajoittuu yleensä maalis-toukokuulle. Jos tuulilasiin tulee kiveniskemä, sen päälle kannattaa laittaa suojaksi esimerkiksi teippi ja viedä lasi korjattavaksi heti tilaisuuden tullen, jottei vaurio pääse laajenemaan halkeamaksi, sanoo Helosvuo.

Iskemän korjauttaminen pienenä kannattaa, koska silloin voi välttyä kalliimmalta lasinvaihdolta. Jos auton kaskoon kuuluu lasivakuutus, lasin korjaus onnistuu myös useilla vakuutusyhtiöillä ilman omavastuuta.

– Pääsääntöisesti enintään noin kahden euron kolikon kokonainen iskemä tuulilasissa voidaan vielä korjata. Jos vauriokohta on pysynyt puhtaana, ei korjauksesta yleensä jää näkyvää jälkeä. Toisinaan iskemän sijainti tai esimerkiksi auton lisävarusteet voivat estää korjauksen, jolloin lasi on vaihdettava, kertoo Carglassin Alander.

Ilman vakuutusta särön korjauksesta voi selvitä kympeillä, kun taas lasinvaihdoissa hinnat liikkuvat parista sadasta yli tuhannen euron. Mitä teknisempi ja harvinaisempi lasi on kyseessä, sitä kalliimmaksi lasinvaihto voi tulla. Uusissa autoissa pitää esimerkiksi säätää uudelleen kuljettajaa avustavia turva- ja mukavuuslaitteita.

Lämmönvaihtelut, törmäykset, lumilingot…

Autonlaseja menee rikki monista syistä. Tämä siitä huolimatta, että tuulilasin pinta on laminoitu ja joskus se kestää koviakin iskuja.

Alander kertoo, että hyvin usein tuulilasin halkeamiset liittyvät lämmönvaihteluun. Jos tuulilasissa on kiveniskemä, voi se esimerkiksi nyt keväällä lähteä laajenemaan, kun yö- ja päivälämpötilojen ero on suuri. Voimakkaat lämpötilan vaihtelut voivat aiheuttaa lasirikkoja myös esimerkiksi jäisen tuulilasin puhdistamisen yhteydessä.

– Asentajamme ovat nähneet kaikenlaista. Toisinaan autoilijan ote lipeää pyyhkijän sulkaa vaihtaessa ja pyyhkijän varsi iskee lasin halki. Reissuun lähtiessä auto saatetaan lastata niin täyteen tavaraa, että kun peräkontti lyödään kiinni, lasi hajoaa. Autoilla törmäillään myös esimerkiksi porraskaiteita, tikkaita ja puomeja päin. Lisäksi toisinaan katolta putoava lumi tai jää rikkoo laseja ja saattaa aiheuttaa suurempaakin vahinkoa, kertoo Alander.

– Yllättäen lasivahinkoihin ovat joskus liittyneet myös ruohonleikkurit ja lumilingot. Jos tällaisesta koneesta sinkoutuu kiviä luodinnopeudella, saattavat ne hyvinkin särkeä auton lasin.

Rikkoutuiko lasi? Ohjeita toimintaan vahingon sattuessa

  • Jos tuulilasiin on tullut kiveniskemä, se kannattaa suojata likaantumiselta esimerkiksi teipillä tai tuulilasilaastarilla. Lasi kannattaa viedä korjattavaksi lasiliikkeeseen tai korjaamoon mahdollisimman pian, koska esimerkiksi lämpötilan vaihtelu voi pahentaa vauriota.
  • Jos auton jokin muu lasi kuin tuulilasi rikkoutuu, se joudutaan yleensä vaihtamaan. Sivu- ja takalasit ovat yleensä karkaistua lasia, jota ei voi korjata.
  • Ajoneuvon vapaaehtoinen kaskovakuutus tarjoaa turvaa lasivahinkojen varalle. LähiTapiolan Loistokaskoon ja Laajaan kaskoon kuuluu lasivakuutus, joka korvaa vauriot, jotka aiheutuvat ulkoapäin ikkunalasiin osuneesta iskusta. Lasivakuutuksen käyttö ei vaikuta kaskovakuutuksen bonukseen, ja jos iskemä on vielä korjattavista, se korvataan ilman omavastuuta.

Lisätietoja:
Tommi Helosvuo, asiantuntija, korvauspalvelut, LähiTapiola, 040 591 3581, [email protected]
Samuel Alander, toimitusjohtaja, Carglass, 040 514 1674, [email protected]
Anna-Mari Hänninen, viestintäasiantuntija, LähiTapiola, 050 546 6493, [email protected]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

UUSIN LEHTI

Tilaa uutiskirje

Kooste kuljetusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kerran viikossa

Tulevat tapahtumat

marraskuu 19, 2021-
marraskuu 21, 2021

Tuoreimmat uutiset

kyrömek

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.