Kansainvälisiin kuljetuksiin erikoistunut FREJA Transport & Logistics Oy työllistää Suomessa ja muualla Euroopassa päivittäin satoja kuljettajia. Ukrainan sodan vaikutukset tuntuvat kuljetusalalla: kuljettajapula on pahentunut ja polttoaineen hinta on kohonnut lyhyessä ajassa merkittävästi.
– Alalta poistuu kannattamattomuuden vuoksi koko ajan yrittäjiä, ja se on äärimmäisen huolestuttavaa. Polttoaineen kustannukset ovat nousseet niin nopeasti viime aikoina, että loppuasiakkaiden hinnat eivät ole pysyneet perässä, FREJA Transport & Logistics Oy:n liikennejohtaja Sampo Koulu sanoo.
Loppulaskun maksaja onkin tällä hetkellä kuljetusliike tai autoilija, eikä rahdin tilannut asiakas – saati sitten kuluttaja. Parikymmentä vuotta FREJAlla työskennellyt Koulu painottaa, että autoilijoille maksettava kilometrihinta ei voi olla ainoa tapa kilpailla kuljettajista. Reiluus ja töiden ennakointi sekä hyvän yhteistyön merkitys ovat FREJAlle tärkeitä arvoja. Yksi kunnia- asia on, että autoilijoiden laskujen kanssa ei kikkailla ja maksuaika on kilpailijoita hieman nopeampi.
– Meillä on todella pitkäaikaisia kumppaneita myös, esimerkiksi Lemolan Marko on ajanut meille pitkään ja on myös todella pidetty kuski.
Autoilijoille tarjotaan erilaisia etuja
FREJAlla pyritään siihen, että kuskit tietäisivät muutaman päivän ennakkoon mihin ajoa on.
– Meillä ei tehdä sellaista, että pyytäisimme kuskia soittamaan huomenna aamulla, onko keikkaa vai ei.
Koulun mukaan jokainen kuljettaja ajaisi mieluiten vain yhden lastauksen ja purun keikkoja Helsingistä Ivaloon, mutta sellaisia ei ole joka päivälle tarjolla.
– Olemme yrittäneet olla reiluja, että jos yksi viikko sisältää paljon sellaista keikkaa, jossa on useita lastauksia ja purkuja, on seuraava viikko sitten helpompi.
Autoilijoilla on myös FREJAn yhteistyökumppanina mahdollisuus saada vakuutuksia edullisemmin sekä bensakortti.
– Autamme autoilijoita, että heidän ei tarvitse tallettaa korttia varten monen tuhannen euron pankkitakuuta vaan kauttamme saa Shellin kortin, jossa on neuvoteltuna alennusprosentti polttoaineeseen.
Myös FREJAn traileria vetävän ajoneuvoyhdistelmän saa pestä ilmaiseksi sovituissa paikoissa aina kun haluaa.
– Se on meillekin etu, että traileri näyttää siistiltä ja pysyy paremmassa kunnossa.
FREJAlla on myös suunnitelmissa, että tulevaisuudessa voisi järjestää autoilijoilleen ennakoivan, taloudellisen ajon kursseja.
– Ympäristötyön lisäksi ennakoiva ajotapa vaikuttaa polttoainekustannuksiin.
EU:n liikkuvuuspaketti ei merkittävästi vaikuttanut Suomessa
Koulun mukaan kansainväliset säädökset aiheuttavat joskus jupinaa ja pahaa mieltä. Esimerkiksi määräykset lastin kiinnittämisestä tai painomääristä vaihtelevat Saksan ja Suomen välillä.
– Sitten saa toimia valtakunnansovittelijana ja välillä paimentaa muuten, kun molempien maiden kuskit pitävät toista ammattitaidottomana, vaikka kyseessä on vain säännösten erilaisuus.
Helmikuun alussa voimaan tullut EU:n liikkuvuuspaketti ei aiheuttanut suomalaiskuljettajien olosuhteisiin suuria muutoksia.
– Täällä on lainsäädäntö ollut jo kauemmin enemmän kuskien puolella ja hyvä niin.