Joukkoliikenteelle myönnetty 39 miljoonaa euroa tukea – puolet puhtaan kaluston edistämiseen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt noin 39 miljoonaa euroa joukkoliikenteen valtionavustuksia 19 joukkoliikenteen toimivaltaiselle viranomaiselle Suomessa. Vuotuisen perusavustuksen lisäksi avustusta on myönnetty ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) -sopimusten mukaisiin joukkoliikennetoimenpiteisiin. Ilmastoperusteisella valtionavustuksella edistetään puhtaan joukkoliikennekaluston, erityisesti sähköbussien, käyttöönottoa ja liikennöintiä.

Traficom on myöntänyt noin 39,1 miljoonaa euroa joukkoliikenteen valtionavustuksia toimivaltaisille viranomaisille Suomessa. Tänä vuonna avustuksia ei myönnetty enää kahden edeltävän vuoden tapaan koronan aiheuttamiin lipputulomenetyksiin.

“Vaikka joukkoliikenteessä on viime vuosina ollut merkittäviä taloudellisia haasteita koronapandemian vuoksi, on hienoa, että puhtaiden käyttövoimien, etenkin sähköbussien, määrä kasvaa voimakkaasti. Myös matkustajamäärät ovat paikoin ylittäneet koronaa edeltävän tason”, toteaa erityisasiantuntija Toni Bärman.

Joukkoliikenteen valtionavustukset myönnetään pääsääntöisesti joukkoliikenteen ostoihin. Niiden myöntämistä ohjaa vahvasti seitsemällä eri seudulla voimassa olevat MAL-sopimukset. MAL-sopimusten ensimmäiset toimenpidekaudet ovat päättymässä vuoteen 2023 ja uusien sopimusten valmistelu on aloitettu.

Sähköbussien määrä kasvaa voimakkaasti – eniten Helsingin seudun liikenteessä

Joukkoliikenteen ilmastoperusteisella valtionavustuksella on tuettu erityisesti niitä viranomaisia, jotka ovat siirtyneet joukkoliikenteessä puhtaisiin käyttövoimiin. Etenkin sähköbussien määrä on kasvanut voimakkaasti. Vuonna 2023 sähköbusseilla ajettavien linjakilometrien määrä eli suorite on noin 20 % kaikkien joukkoliikenteen valtionavustusta saaneiden viranomaisten linja-autosuoritteesta.

“Eniten sähköbusseja on käytössä Helsingin seudun liikenteen alueella, jossa niiden suorite linja-autoliikenteestä on noin neljännes. ELY-keskuksista ensimmäisenä sähköbussiliikennettä aloittavat nyt tukea saaneet Etelä-Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskukset”, Bärman kertoo.

Ilmastoperusteisella rahoituksella tuetaan lisäksi joukkoliikenteen markkinointikampanjoita, joilla pyritään edistämään joukkoliikenteen käyttöä.

Lisätietoja: 

erityisasiantuntija Toni Bärman, p. 029 534 6764, toni.barman@traficom.fi

Remember Me

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.