Helpottaako taksialan ahdinko kesän tullen?

Korona ja sen nimissä tehdyt rajoitukset ovat koetelleet palvelualoja ankaralla kädellä. Taksialalla vaikutus on ollut murskaava. Alan liikevaihto on romahtanut puoleen.

Julkisuudessa on saatu kuulla taksinkuljettajien avautumisia siitä, miten päivän palkka ei riitä edes ruokaan.

– Suomessa on tarvottu poikkeuksellisissa oloissa eteenpäin jo vuoden päivät, ja ammattikunnassa on hyvin paljon niitä, joiden sietokyky alkaa olla lopussa joko taloudellisesti tai henkisesti. Osa on jo vaihtanut alaa, Timo Koskinen Taksiliitosta toteaa.

Jo uuden liikennepalvelulain myötä alalla tapahtui iso joukkopako vanhojen yrittäjien jäädessä pois vuosina 2018–2019.

– Nyt korona-aikaan 12 000 liikenneluvan haltijasta jopa 1 500 on lopettanut toimintansa, eli kyllä näitä taksiluvasta luopuneita on huomattava määrä, Koskinen huomauttaa.

Tilanne on hänen mukaansa ennennäkemätön. Tavallisesti lamankin keskellä koululaiset menevät kouluun ja liikuntarajoitteiset sekä ikäihmiset käyvät asioimassa. Kun nyt kun korona-aikaan on kouluja suljettu ja ihmiset määrätty koteihinsa, ovat sen vaikutukset taksialaan olleet välittömät.

– Ja kun vielä liikematkustaminenkin on loppunut, ollaan todella tiukilla, Timo Koskinen jatkaa.

Pientä valonpilkahdusta on ollut joidenkin autoilijoiden kohdalla se, että joku asiakas on siirtynyt käyttämään joukkoliikenteen asemesta taksia. Taksi ei kuitenkaan ole se päivittäisen kulkemisen todellinen vaihtoehto kovin monelle ihmiselle.

Suomessa julkisen joukkoliikenteen verkosto ei yllä kaikkialle, ja taksia tarvitaan varmasti myös tulevaisuudessa. Osa ihmisistä ei myöskään pysty terveyden, liikuntarajoitteen tai muun syyn vuoksi liikkumaan ja asioimaan ilman taksin apua.

– Ja sitten on vielä niitä, jotka valitsevat mieluummin taksin ja joukkoliikenteen yhdistelmän oman auton asemesta. Heitä ei sovi unohtaa, Koskinen toteaa.

Liikennepalvelulain ’korjaussarja’
Kevään valopilkku alalle oli liikennepalvelulain niin kutsuttu korjaussarja, joka astui voimaan 1.5.2021. Osassa muutoksista on toki siirtymäaikoja. Liikenne- ja viestintävaliokunta antoi samalla lausuman siitä, että kehitystyötä on jatkettava yhteiskunnan kustantamien kuljetusten osalta ja saatavuuteen liittyviä kysymyksiä pitää ratkoa jatkossakin, ja yhdessä toimialan kanssa.

– Pidän lupaavana sitä että meidät, jotka olemme taksialan ammattilaisia ja osaajia, ja tiedämme alasta ja tilanteesta parhaiten, otetaan mukaan tähän kehitystyöhön, Koskinen toteaa.

1.5. voimaan astuneessa uudistuksessa on seikkoja, jotka auttavat kitkemään harmaata taloutta.

– Kuluttajien luottamuksen palauttaminen on tärkeätä ja nyt meillä on alalla parempia välineitä sen saavuttamiseksi. Meillä on tässä toki myös itsellämme näytön paikka, hän huomauttaa.

Vaikkeivät kaikki Taksiliiton toivomat muutokset toteutuneetkaan liikennepalvelulain korjauksessa, pitää Koskinen sitä hyvänä alkuna. Se mihin Taksiliitto asettaa toiveensa on, että alalle pyrkinyt harmaa talous saadaan karsittua pois lisäämällä tosiasiallista valvontaa viranomaisten, esimerkiksi verottajan ja poliisin toimesta.

Hän pitää ensiarvoisen tärkeänä sitä, että seurataan miten taksit toimivat, tulevatko verot maksetuiksi, rekisteröidäänkö autot oikein, maksetaanko vakuutusmaksut asianmukaisesti, huolehditaanko työnantajan velvoitteista ja toimitaanko liikenteessä oikein, annetaanko asiakkaalle kuitti, onko autossa taksivalo ja käytetäänkö taksamittaria. Tämä poistaisi alalta vääristyneen kilpailun, ja pelisäännöt olisivat sen myötä kaikille samat.

– Nämä ovat valvontakysymyksiä. Pelkkä lain kirjain ei riitä, jollei kukaan valvo sen noudattamista, hän huomauttaa.

Asiakas äänestää valinnoillaan
Valoa on siis näköpiirissä. Toinen lohtua tuova seikka on, että tilastoja seuratessa kesällä näyttäisi tilanne epidemian suhteen helpottavan, ja joidenkin asiantuntijoiden mukaan jopa siten, että juhannukselta olot voisivat olla jo kohtuullisen normaalit.

– Aika monella suomalaisella näyttäisi kuitenkin olevan se tunne, että heti kun mahdollista, lähdetään liikkeelle ja siinä mielessä ilmassa on toiveikkuutta, Koskinen valottaa.

Koskinen uskoo että kuluttajien luottamus alaan nousee valvonnan myötä. Hän muistuttaa että kuluttaja voi itse äänestää valinnoillaan. Harmaan talouden kokemuksista kannattaa ottaa opiksi, eikä taksitolpalta tarvitse ottaa välttämättä sitä ensimmäistä autoa, jos se ei miellytä.

Taksialalla on tehty paljon sen eteen, että matkustaminen olisi ihmisille turvallista ja miellyttävää. Lähes kaikissa autoissa on pleksiseinä matkustamon ja kuljettajan välissä. Hygieniaa on tehostettu ja kuljettajilla on maskeja käytössä.

– On hyvä muistaa, että taksinkäytössä matkustaja itse määrittelee kuitenkin sen, keitä on kyydissä. Kannattaa pitää huoli siitä, että myös taksissa välttyisi tarpeettomilta kohtaamisilta. Eli jos lähtee yhdessä, menisi sellaisella porukalla, joiden seurassa muutenkin on, hän toteaa.

Kotimaan matkailulta odotetaan piristystä niin taksille kuin muillekin palvelualoille. Kotimaan matkailija poikkeaa tosin joissakin kohdin osto- ja liikkumiskäyttäytymiseltään ulkomaisista turisteista. Monesti liikutaan omalla autolla, jolloin taksille ei ole tarvetta.

– Tämä ei kuitenkaan ole aivan näin yksioikoista, sillä taksi nivoutuu luontevaksi osaksi julkista liikennettä. Jos alkumatkan tekeekin junalla tai lentokoneella, loppumatka voidaan tehdä taksilla, ja jollakin sinne lentokentälle ja juna-asemallekin on päästävä, hän toteaa.

Hän kannustaakin kesälomamatkailijoita hyödyntämään kesälomareissuillaan taksipalveluita.

Kuva: Suomen Taksiliitto
Haastattelu: Irmeli Kojonen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on whatsapp
2020_ARI_banneri_468x100_120dpi

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Kooste kuljetusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kerran viikossa

Tulevat tapahtumat

19 marraskuun, 2021-
21 marraskuun, 2021

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.